FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/05/2009

Distansavtal mellan näringsidkare

Gäller distansavtalslagen om man som näringsidkare köper varor av en uppringande försäljare. Har jag rätt att annullera beställningen med hänvisning till distansavtalslagen (varan = tvättmedel)?

Lawline svarar

I Distans- och hemförsäljningslagen (se https://lagen.nu/2005:59) framgår av lagens tillämpningsområde (2 kap 1§, 3 kap 1 § samt 4 kap 1 §) att lagen avser rättshandlingar mellan konsumenter och näringsidkare. Frågan rör ett avtal mellan två näringsidkare varför lagen ej blir tillämplig. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare