FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/07/2009

Betalningsvillkor i konsumentförhållanden.

Finns det någon nedre tidsgräns för fodring som näringsidkare har på konsument? Säg att jag köpt en vara hos en näringsidkare och vi avtalar om faktura, men inte om något datum. Det finns inget partsbruk eller några standardavtal som berör frågan. Om näringsidkaren skickar en faktura som förfaller om 4 dagar - är det okej? Är det bara 36 § AvtL som stoppar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Ingen lagregel hindrar att en näringsidkare sänder en faktura som förfaller efter fyra dagar. Däremot finns i 4 § räntelagen (https://lagen.nu/1975:635) en bestämmelse som hindrar att dröjsmålsränta tas ut under de första 30 dagarna efter att fakturan skickats. Bestämmelsen gäller under förutsättning att annat inte avtalats. Indirekt innebär det alltså att du kan vänta med att betala fakturan i 30 dagar utan att debiteras dröjsmålsränta. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare