Kan målsägande vägra medverka i processen?

Hej. Om man är brottsoffer i ett fall under allmänt åtal, går det på något sätt att vägra fortsatt medverkan i processen, eller är man tvungen att medverka? Om man är tvungen, vad blir det för påföljder om man vägrar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som brottsoffer är man målsägande i processen, enligt RB 20:8 4st ”Målsägande är den, mot vilken brott är begånget eller som därav blivit förnärmad eller lidit skada.”

Man har som målsägande ingen skyldighet att medverka i processen och målsägandens medverkan krävs inte för att åklagaren ska kunna driva ett mål som faller under allmänt åtal. Om målsägandens berättelse har betydande bevisverkan kan det dock bli svårt för åklagaren att nå upp till det höga beviskrav som krävs för en fällande dom, om målsäganden inte önskar medverka.

Målsäganden ska dock kallas till huvudförhandlingen om det kan antas att dennes närvaro inte kan antas vara utan betydelse för utredningen. Om målsäganden ska infinna sig personligen, ska rätten förelägga denne att inställa sig vid vite, se RB 45:15 https://lagen.nu/1942:740#K45

Enligt RB 20:15 får en målsägande som hörs åtföljas av en stödperson och är i vissa fall berättigad till ett målsägandebiträde.

Sammanfattningsvis har man som målsägande ingen skyldighet att medverka i processen, och någon påföljd är således inte aktuell om man vägrar. Dock kan man få vite utdömt om man i strid med en kallelse till huvudförhandling underlåter att infinna sig, såvida man inte har laga förfall, se RB 32:6. Laga förfall kan t.ex. utgöras av sjukdom (och bör normalt styrkas genom läkarintyg), se RB 32:8 https://lagen.nu/1942:740#K32

Hoppas svaret varit tíll hjälp,

Med vänlig hälsning

Caroline NilssonRådgivare