FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/09/2009

P-bot

Gäller parkeringsbot. Parkerar i företagets garage, betalning dras fån lön varje månad. Alltså registrerad via detta. Man har också ett parkeringskort att ha i rutan. En dag låg mitt kort delvis skymt, då fick jag P-böter (ges av externt P-bolag). Jag har förklarat för dem att jag erlagt (via löneavdraget) betalning för att ha rätt att parkera. Måste jag ändå betala p-boten. Kan man både behöva betala för parkering och p-bot?

Lawline svarar

Hej! En p-bot är en avgift man måste betala för att man antingen har stått parkerad där det inte är tillåtet att parkera eller för att man inte har betalt den parkeringsavgift som krävs. Har man redan betalt, som i ditt fall, och man kan bevisa det behöver man naturligtvis inte betala p-boten. Du måste bara skicka in bevis till dem att avgiften automatiskt dras från din lön. Mvh
Frida HenkowRådgivare