FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/06/2009

Försäljning av samägd skogsfastighet

Vi är 3 syskon som ärvt en tredjedel var av en skogsfastighet. Två av oss vill sälja allt. Den tredje motsätter sig detta. Vad gör man? Kan man tvinga honom att sälja, om inte, hur avgörs vilken del av skogen som är den enskildes. Som jag uppfattat det äger vi en tredjedel var av den totala skogen.

Lawline svarar

Hej, Enligt 6 § samäganderättslagen, se https://lagen.nu/1904:48_s.1, kan någon av er syskon i tingsrätten begära att fastigheten ska säljas genom offentlig auktion. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare