FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/06/2009

Samäganderättslagen

Jag är 50%delägare i en sjöbod. Övriga delägare (som ingår i ett dödsbo) vill sälja sina delar. Kan jag tvingas sälja min del mot min vilja?

Lawline svarar

Hej, Samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) reglerar samägande. Enligt 6 § Samäganderättslagen kan en delägare (dödsboet i detta fall) få till stånd en offentlig auktion av hela egendomen, vilket innebär att du mot din vilja kan tvingas sälja din andel av sjöboden. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare