FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/06/2009

Samäganderättslagen

2 syskon har ärvt ett fritidshus av sin mor, har de förköpsrätt på varandra om det ena syskonet vi ge sin del i gåva till sina barn

Lawline svarar

Hej, Samäganderättslagen reglerar frågor angående samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1). Denna lag är dispositiv och man kan alltså avtala bort de regler som stadgas däri. Enligt samäganderättslagen får en ägare göra vad den vill med sin andel (2 §), men har parterna avtalat om förköpsrätt är det detta som skall gälla framför lagen. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare