FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/05/2009

Val av anställningsform för timanställning.

Hej Jag har precis startat ett företag som producerar radio-reklam. Vi skriver manus och därefter spelar vi in detta. Vi behöver olika sorters röster för att kunna variera våra produktioner. Alltså behöver vi hyra in / anställa personer till detta. Min fråga är: vilken slags anställningsform är bäst för detta ändamål. det fungerar så att vi hör av oss till den person som vi anser passar bäst för den specifika reklaminspelningen. Så vissa personer kanske får ett jobb i månaden från oss. Med ett jobb så menar vi att den här personen tillbringar ca 20 minuter i vårat kontor och därför är allt klart. De kommer sedan få ett arvode på ca 200kr netto. Hur tycker du att vi skall gå tillväga? Vi komma ha ca 4-7 personer som kommer arbeta såhär för oss. Mvh

Lawline svarar

Hej. Huvudregeln är att anställningsavtal sluts som tillsvidareanställning. En tillsvidareanställning medför dock viss bundenhet för dig som arbetsgivare. Det går dock att anställa en person inom ramen för vad som kallas ”allmän visstidsanställning” om du vet med dig att personen inte kommer anlitas regelbundet. Detta framgår av §§4,5 i Lagen om anställningsskydd (LAS). När en person enbart ska jobba någon timme åt gången är det bäst att utforma avtalet som ett timanställningsavtal. Ett timanställningsavtal kan mycket väl vara en tillsvidareanställning inom vars ram du arbetar per timme. Parterna kan även komma överens om tidsbegränsade anställningar såsom projektanställningar. Det är lämpligt att ni i förväg avtalar om ett minsta antal timmar och i vilken utsträckning den du anställer ska stå till ditt förfogande så ni båda kan ha en viss framförhållning. Hoppas att det är svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har några ytterligare funderingar. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare