FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/05/2009

Uppsägning av föräldraledig anställd.

Hej, Jag behöver hjälp med följande. Antag att 1. En person har varit anställd 1 år och 9 månader på ett företag. Personen går därefter på föräldraledighet. 2. Efter 1 månad på föräldraledighet sägs personen upp pga arbetsbrist. Jag vet att uppsägningstiden börjar löpa när personen är tillbaka i arbete, men hur lång är uppsägningstiden? Är den 1 månad eftersom personen hade arbetat kortare tid än 2 år vid uppsägningstillfället? Eller är den 2 månader eftersom det, när personen är tillbaka från föräldraledigheten, är mer än 2 år sedan anställningen påbörjades?

Lawline svarar

Föräldraledighetslagen är tvingande till förmån för den anställde varför beslut som arbetsgivaren fattar inte får göras till nackdel för den föräldraledige. Det framgår av §16 Föräldraledighetslagen som du kan läsa https://lagen.nu/1995:584. Föräldraledigheten räknas dock som tjänstledighet. Det innebär att man inte kan tillgodoräkna sig anställningstid under ledigheten. Tiden blir så att säga ”fryst”. Därför kallas den tiden överhoppningsbar. Slutsatsen blir därför att du enbart anses ha varit anställd i 1 år och 9 månader när tiden ska beräknas. Hoppas det var svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har några fler funderingar. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare