FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/05/2009

Samäganderättslagen

Hejsan! Jag har ärvt en sjundedel av en fastighet. Nu vill en av delägarna sälja sin del till oss. Om vi inte klarar att lösa ut den delägaren,vad säjer lagen kan 1 tvinga övriga att sälja? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, Samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) är tillämplig på samägd fastighet. Enligt 2 § krävs alla delägares samtycke för att förfoga över fastigheten i dess helhet, sin egen andel kan man själv förfoga över. Den delägare som vill sälja sin del till er kan alltså lika gärna sälja den till någon annan, det kan dock vara svårt att sälja en andel i en fastighet till någons om inte redan är delägare i fastigheten. Om ni inte löser ut delägaren som vill sälja sin andel kan denne hos rätten ansöka om att sälja fastigheten på offentlig auktion enligt 6 §. Såvida ni inte avtalat bort denna möjlighet, vilket inte framkommer att ni gjort. Svaret på din fråga om delägaren kan tvinga er andra att sälja är med andra ord troligtvis ja. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare