FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/05/2009

Betalning av en 15 år gammal skuld

Kan 15 år gammal obetalad skuld registrerast av kredit-värdighetsbolag etter 15 år,der skulden inte varit krävd?

Lawline svarar

Hej! För alla fordringar finns det preskriptionstid. Hur lång denna är beror på vad det rör sig om för fordring. Huvudregeln är att en fordran preskriberas efter tio år. Gäller det däremot en fordran som en näringsidkare har gentemot en konsument på grund av köp av en vara eller ett arbete är preskriptionstiden endast tre år. Preskriptionen kan dock avbrytas på flera olika sätt. Tillexempel genom att du betalar ränta eller amorteringar, lovar att betala eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären, den som har rätt att få betalt. Preskription kan även avbrytas genom att du får ett skriftligt krav att betala eller annan skriftlig påminnelse ifrån borgenären. Slutligen kan preskriptionen avbrytas genom att borgenären gör fordringen gällande i domstol eller ansöker om utmätning hos kronofogdemyndigheten. Ifall preskriptionen avbryts börjar en ny preskriptionstid att löpa. Ifall preskriptionen avbryts med jämna mellanrum kan en fordran i teorin finnas för alltid. Är en skuld preskriberad så innebär detta att en borgenär förlorar rätten att kräva ut sin fordran. En preskriberad skuld behöver man alltså inte göra någonting med, dessa har man ingen skyldighet att betala. Vänligen
Bo OlssonRådgivare