FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/05/2009

Vägrad köp av systembolaget

Får personalen neka en person över 20 år (som är nykter och uppvisar giltig legitimation) att köpa alkohol, för att de tror att denne person \"inte kommer dricka alkoholen själv\"? Personen beter sig alltså helt normalt och inget tyder på att det handlar om langning eller så. I fallet jag beskriver ville personen i fråga köpa en platta öl (24 burkar). Har personalen brutit mot lagen och vad ska man göra för att påvisa detta?

Lawline svarar

Hej, Enligt 3 kap 8 § Alkohollagen (se https://lagen.nu/1994:1738) får alkohol inte lämnas ut om det finns särskild anledning anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon. Hävdar personalen att de hade särskild anledning att misstänka att du inte skulle ha alkoholen själv så har de alltså rätt att neka dig ölen. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare