FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/05/2009

Befogenhetsöverskridande

Hej!

Jag undrar när ett befogenhets(8:42 2st) respektive behörighetsöverskridande(8:42 1 st) görs enligt Aktiebolagslagen? Kom gärna med exempel.

(jag såg på tidigare frågor, att ni hade inget om aktiebolagsrätten, så hoppas ni ändå kan svara på min fråga.)

Mvh/ Ermina

Lawline svarar

Hej

Detta är ett ämne som man kan skriva många rader om, men p.g.a. tidsbrist anger jag endast huvudlinjerna. Regeln om kompetensöverskridande i ABL 8:42 innehåller som du vet två olika stycken och varje stycke innehåller 2 meningar. Det första stycket behandlar ”behörighetsöverskridanden” och det andra stycket behandlar ”befogenhetsöverskridanden”. Vi kallar dessa:

8:42 § 1 st 1 p:

8:42 § 1 st 2 p

och

8:42 § 2 st 3 p

8:42 § 2 st 4 p

https://lagen.nu/2005:551#K8

1 p tar framförallt sikte på situationer där styrelsen och särskild firmatecknare rättshandlar inom överordnat organs kompetensområde. Regeln i 1 p rör alltså främst fall då en rättshandling av styrelsen kräver beslut av bolagsstämman. Helt enkelt att styrelsen gör saker som ligger på bolagsstämmans ansvar.

2 p tar sikte på situationer då VD gör intrång i styrelsens kompetens.

3 p tar sikte på befogenhetsöverskridande i allmänhet. Här måste alltså motparten undersöka det ”inre förhållandet” i bolaget. Det krävs en översiktlig kontroll. Ett exempel är jäv.

4 p tar sikte på ex när styrelsen eller VD:n överträder en bestämmelse i bolagets bolagsordning.

Konsekvensen av kompetensöverskridandet anges uttryckligen i lagtexten men jag kan ändå spalta upp situationen:

8:42 § 1 st 1 p: Leder till ogiltighet

8:42 § 1 st 2 p: Leder till ogiltighet om bolaget visar ond tro hos motparten

8:42 § 2 st 3 p: Leder till ogiltighet om bolaget visar ond tro hos motparten

8:42 § 2 st 4 p: Leder till att rättshandlingen blir giltig

Källa: Sandström Torsten, Svensk aktiebolagsrätt, 2 uppl, Norsteds Juridik, Stockholm se särskilt s. 232 ff.

Vid eventuella fel är det mitt fel och inte författarens.

Mvh

Sven LindblomRådgivare