FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/05/2009

Arvsavstående

Hej En väns pappa blev helt utan arv när dennes far dog för ca 20 år sedan. Hela arvet gick till familjens äldsta son. Kort därefter fick en syster köpa ut en sommarstuga till underpris. Alla syskon utom min väns pappa har på liknande sätt som systern kompenserats för arvet. Finns det något han kan göra för att kräva ut sitt arv?

Lawline svarar

Hej, När fadern dog hade din vän rätt till sin laglott, oberoende av testamente. Eftersom din far inte fick ut något arv måste han ha underlåtit att klandra ett eventuellt testamente eller gjort ett arvsavstående. Oavsett vilket, så är det inget som går att ändra på i efterhand. Din vän kan således inte kräva ut sitt arv i efterhand. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare