FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/04/2009

Samäganderättslagen

Hej, Jag och min sambo äger en jordbruksfastighet/vårt bostadshus tillsammans med ett annat par. Ägandet är 50%/50%. Vi köpte fastigheten tillsammans, men det upprättades aldrig några avtal om vad som skulle hända när något par valde att flytta. De skrev upp sig i en ny tomtkö för ca 2 år sedan, och vi började då leta efter en tomt också. Nu har vi köpt en tomt, och muntligt bestämdes det för ca ett halv år sedan att vi skulle flytta om ett par månader. Nu har iaf det andra paret bestämt sig för att inte flytta överhuvudtaget, trots att de satte spelet i rullning. Det vi undrar är om det finns någon juridisk lag eller liknande på att de skall ha förköpsrätt för att köpa ut oss? Och skall det då ske till den summan som fastigheten är värderad till? Vi har lagt ner mycket tid och pengar på att renovera huset, och vänner och grannar säger att vi kan få en mer pengar om vi väljer att sälja huset på marknaden. Men är vi alltså skyldiga till att låta dom köpa ut oss enbart för värdet av huset enligt lag? Eller kan vi få igenom en offentlig försäljning? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Den lag som reglerar samägande är samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1). Ni får enligt 2 § själva förfoga över er andel i fastigheten, genom att till exempel sälja den. Det är dock svårt att sälja endast en andel av en fastighet. För förfogande över fastigheten i dess helhet måste ni alla vara överens därom. Ni är inte skyldiga att låta dem köpa ut er. Envar kan enligt 6 § även begära att hela fastigheten säljs på offentligt auktion om ni inte avtalat om annat. Rätten utser då enligt 8 § en god man som ombesörjer auktionen och fördelar köpeskillingen. Sammanfattningsvis kan sägas att svaret på er fråga är att ni inte behöver låta dem köpa ut er och att ni kan ansöka hos rätten om att hela fastigheten ska säljas på offentlig auktion. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare