FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/04/2009

Återkallelse av fullmakt

hej kan en fullmakt som gäller för viss tid, återkallas när som helst?

Lawline svarar

Hej, En fullmakt, oavsett vad det är för fullmakt kan återkallas när som helst. I vissa fall finns det emellertid vissa regler för hur en fullmakt ska återkallas för att återkallandet ska gälla. Dessa regler finner du i avtalslagens andra kapitel, se . Huvudregeln är att återkallandet är giltigt så snart fullmäktigen fått ett meddelande om att fullmakten inte längre gäller. Vet tredje man om att en fullmakt har återkallts får denne nämligen inte åberopa att fullmakten inte återkallts korrekt utan avtalet mellan fullmäktig och ”ond troende” tredje man är då inte gällande, 10 § AvtL. Problem uppstår således först om en fullmakt inte blivit rätteligen återkallad och den före detta fullmäktige ingår avtal med tredje man i ”god tro”, en utomstående som inte vet om att fullmakten upphört. I 13 § stadgas att en fullmakt som bragts till tredje man uttryckligen, är återkallad först när tredje man fått ett meddelande om att fullmakten är återkallad. Det finns inget krav på att tredje man ska ha tagit del av detta meddelande utan det räcker att det kommit denne till handa. Det innebär att det är tillräckligt att meddelande spelats in på dennes mobil, finns tillgänglig i brevlåda etc. Vidare ska fullmakt som tillkännagivits genom annons återkallas på samma sätt, alltså genom annons om fullmakts återkallelse, 14§. Nu kommer jag till den vanligaste formen av fullmakt, ställningsfullmakt. Det är en fullmakt som uppstår i och med avtal om anställning, 10 § 2 st. En sån fullmakt upphör då fullmäktigen avlägsnas från tjänsten. Blir en anställd uppsagd så förlorar personen i fråga i och med detta automatiskt också sina möjligheter att handla å fullmaktsgivarens (arbetsgivarens) vägnar, 15§. En annan ganska vanlig form av fullmakt är en skriftlig fullmakt som utfärdas för att fullmäktigen ska kunna visa upp denna handling för tredje man som ett intyg på sin ställning som fullmäktig. En sån fullmakt återkallas genom att handlingen förstörs eller att fullmaktsgivaren återtar handlingen, 16 §. Går det inte att ta tillbaka handlingen så finns möjlighet att förklara fullmakten ogiltig genom ansökan hos en tingsrätt, 17 §. Återkallandet ska sedan kungöras i Post- och Inrikes Tidningar. Fullmakt som endast meddelats fullmäktigen är återkallad när ett meddelande från fullmaktsgivaren om fullmaktens upphörande kommit fullmäktig till handa (se om detta uttryck ovan). Skulle fullmaktsgivaren dock befara att fullmäktigen kommer att ingå avtal å fullmaktsgivarens vägnar med en viss person så måste fullmaktsgivaren även meddela den aktuella tredjemannen att fullmakten är återkallad, 19§. Till sist sägs i 20 § att om fullmaktsgivaren har gjort klart att fullmakten ska upphöra och har sagt detta till fullmäktigen så är fullmakten verkningslös mot tredje man som med vetskap om fullmaktens upphörande ingår avtal med den före detta fullmäktige, jfr även 12§. För att sammanfatta ovan kan således en fullmakt återkallas när som helst men att det är viktigt att tydligt förklara för fullmäktig att fullmakten inte längre gäller. För säkerhetsskull bör man även, om det är möjligt, meddela tredje man om att det inte längre föreligger något fullmaktsförhållande mellan fullmaktsgivaren och fullmäktig. Det kan även vara av intresse att veta att rättshandlingar som företas av en person som inte har en fullmakt kommer att få ersätta godtroende tredje man, 25 §.
Lovisa CronstedtRådgivare