FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/05/2009

Provanställnings upphörande

Hej Haft en provanställning som Key Account Manager, sedan 1 januari. I tisdags fick jag besked om att den skulle avbrytas. Jag har bara fått positiv feedback under tiden men nu bryter man den pga jag ej passar för arbetet. man skyller på kunder och anställda som har klagat. Jag får gå på dagen ( dock 1 månad bet) , man stänger av min mail osv. Jag har kontaktat både kunder och anställda, alla ger bara mig positiv feedback. Kan jag gå vidare pga kränkande behandling ? Mår fruktansvärt dåligt då jag inte vet orsaken. Har mailat företagets ledning men ingen svarar.

Lawline svarar

Regler kring provanställning återfinns i 6 § lag om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80). Denna speciella anställningsform skiljer sig från andra (t.ex. tillsvidareanställningar eller andra tidsbegränsade anställningar) genom att det inte görs någon rättslig prövning av arbetsgivarens skäl för att avbryta provanställningen. Det fungerar med andra ord inte som vid en uppsägning. Det finns dock möjlighet för arbetstagare att angripa en provanställnings upphörande. Detta då det är fråga om en diskriminerande åtgärd från arbetsgivaren. Med diskriminering avses diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning eller handikapp. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare