FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/04/2009

Vilande lagfart

Hej! Jag har köpt en fastighet och fått Vilande Lagfart. Vad innebär det för: - Mina rättigheter, är jag fullt juridiskt ägare? - Kan jag tex. sälja fastigheten med sådan lagfarrt? - Finns det någon tidsgräns för hur länge en vilande lagfart kan innehas? Om så, vad händer när tisgränsen infaller? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej Eftersom du har fått vilande lagfart är det något av kraven i 20 kap 7§ JB som inte är uppfyllda vid köpet. En lagfart förklaras vilande när ansökan framstår som ogrundad, men inte så uppenbart att ansökan omedelbart ska avslås, utan du får en möjlighet att rätta till felet. Ditt köp är däremot giltigt, så länge som formkraven vid köpet med betalande och upprättande av köpehandling är uppfyllt. Du kan alltså sälja fastigheten vidare, men det kan bli problem för dig att bevisa att du är ägare eftersom du inte har fullständig lagfart. Då du gjort ansökan om lagfart har du rätt bra skydd ändå, du kan söka inteckningar i din fastighet osv. Det finns ingen exakt tidsfrist för vilande lagfarter, utom i fall när överlåtarens underskrift inte är styrkt av två vittnen, se vidare 20 kap 8§ Jordabalken. I beslutet du fått från inskrivningsmyndigheten finns meddelat vad som brister i din ansökan, och hur du ska göra för att uppfylla kraven. Ibland finns även en tidsfrist för när komplettering ska ha gjorts, annars kan ansökan avvisas. Finns inget slutdatum kan du i teorin ha vilande lagfart hur länge som helst, men Inskrivningsmyndigheten kommer när de anser det lämpligt följa upp ärendet och kan då vid ett senare tillfälle avvisa din lagfartsansökan. Då jag inte vet närmare varför du fått vilande lagfart kan jag bara rekommendera att du kompletterar din ansökan i enlighet med Inskrivningsmyndighetens krav. Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994
Karin HellanderRådgivare