FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2009

Övergång av tidsbegränsad anställning till fast

Hej! Jag jobbar sedan några år som timanställd på en sanerings/rivningsfirma. Trots att jag har varit timanställd i några år nu, har jag fortfarande inte fått fast anställning. Nya arbetstagare har kommit in med både fast anställning och högre lön. Själv har jag fått gå hemma utan betalning flera dagar i månaden utan betalning när det har varit dåligt med jobb. Har jag rätt att kräva fast anställning? Jag är inte med i facket.

Lawline svarar

Hej! Som timanställd är du förmodligen anställd i s.k. allmän visstidsanställning enligt 5 § LAS (se https://lagen.nu/1982:80#R2). I den paragrafen står det att om du jobbat i sådan allmän visstidsanställning (alltså varit timanställd) hos samma arbetsgivare i mer än två år under en femårsperiod så har din anställning automatiskt övergått i en tillsvidareanställning. Har så skett har du alltså rätt till en fullvärdig fast anställning eller, om arbetsgivaren vägrar gå med på detta, skadestånd. Det är omöjligt för mig att veta om du har varit anställd tillräckligt länge för att 5 § LAS ska bli tillämplig – det måste du räkna ut själv. Observera dock att det INTE är tiden från den allra första timanställningen fram till idag som räknas. Istället är det bara de perioder du faktiskt varit timanställd som räknas. Exempel: om du i april har varit timanställd den 2 – 3, sedan mellan den 13 och den 17 och sedan 20 och 21 så är det bara 9 dagar du varit anställd (och INTE 20 dagar som man skulle få om man skulle räkna fr o m den 2 t o m den 21). MVH
Dennis AndreevRådgivare