FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/09/2009

Tjänstledighet på grund av studier

Jag jobbade heltid (med en tillsvidare anställning) fram tills i augusti 2008 då jag valde att börja plugga. Tog därför tjänstledigt i ett år. Min fråga är hur det enligt svensk lag fungerar med att min tjänstledighet nu gått ut och jag har två år kvar att studera. När jag nu ska förlänga tjänstledigheten har min arbetsgivare även i denna situation rätt att skjuta upp ledigheten i max 2 år om jag vill att den ska träda i kraft i slutet på augusti detta år. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen bestämmelse som behandlar just den här situationen utan de vanliga bestämmelserna i studieledighetslagen är tillämpliga, se https://lagen.nu/1995:584. Din arbetsgivare har alltså även i denna situation rätt att skjuta upp din studieledighet i högst sex månader utan ditt samtycke. Tiden tar utgångspunkt i när ledigheten söks, inte när den skall påbörjas. Vänligen
Sofia GärtnerRådgivare