FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/05/2009

Fråga om bindande avtal uppstått

Vi fick besök av en bredbandbolagshemförsäljare. Personen utlovade ett prova- på tillfälle som inte skulle påverka vårt kontrakt i övrigt. Jag står på kontraktet, men ville inte skriva på, men då tillät försäljaren att min man skrev på iställlet med sitt eget namn. Hon var införstådd med att vi skulle flytta några månader efteråt och försäkrade att vi kunde ta med abonnemanget. När vi kontrollerade kontraktet i efterhand har försäljaren även kryssat för att vi förbinder oss ytterligare 12 månader. Nu får vi inte säga upp det. Är kontraktet verkligen giltigt?

Lawline svarar

Hej Detta är en avtalsfråga och frågan är om avtalet är bindande. Huvudregeln är att avtal ska hållas, d.v.s. har man skrivit under ett avtal så gäller det. Dock kan avtalslagen vara tillämplig vari finns ett antal ogiltighetsgrunder i AvtL 3 kap. Om man kan visa att någon av dessa regler är tillämpliga kan avtalet ogiltigförklaras och därmed hävas. I ditt fall skulle du ex. kunna åberopa AvtL:s 36 § vari anges bl.a.: "Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende. Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet." https://lagen.nu/1915:218 Du kan ex. hävda att du inte fick chans att läsa igenom kontraktet och att försäljaren agerade ohederligt. Vidare kan du påtala att du uttryckligen sa att ni skulle flytta och din man torde kunna vittna om detta. I slutänden blir det hela till stor del en bevisfråga som jag inte vet hur den slutar. Eftersom din man trots allt skrivit under finns en stor risk för att avtalet blir gällande mot honom, men det handlar som sagt om vad som kan bevisas. Mvh
Sven LindblomRådgivare