FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/04/2009

Lösa ut ena partern från arvsskifte

Vi är tre syskon och ska nu efter avslutad bouppteckning dela på arvet efter vår mor. Kan jag lösa ut min ena syster i förtid då hon vill ha pengarna redan nu? Det tar några månader innan alla pengar kan betalas ut. Hur löser man detta på bästa sätt? Mvh

Lawline svarar

Hej, Hur ni väljer att fördela arvet avgör ni själva och det finns inget som hindrar er att avtala om att du löser ut din syster, såvida alla delägare är överens om detta. Det enda formkravet är att arvsskiftet ska uppföras skriftligen och skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare