FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/04/2009

Möjliga anställningsformer efter provanställning.

Hej, om man som verksamhetschef inte vill omvandla en provanställning till en fastanställning pga oklarheter kring personens lämplighet, kan man erbjuda en ny provanställning på 6 månader? Vilka andra möjligheter har man att ha kvar en person, utan att låsa sig vid en fastanställning? Detta gäller ett litet företag på färre än 10.

Lawline svarar

En provanställning får som högst avse 6 månader. När denna tid tar slut måste du som arbetsgivare lämna besked om att du inte vill att provanställningen ska fortsätta. Annars blir anställningen automatiskt en tillsvidareanställning. Detta framgår av LAS §6 som du kan läsa https://lagen.nu/1982:80. Vill du inte säga upp personen i fråga men vill inte heller att denne ska få en tillsvidareanställning är det alltid möjligt att ge personen en tidsbegränsad anställning. Som framgår av LAS §5 kan en tidsbegränsad anställning vara en s.k fri visstidsanställning och får då löpa under totalt 14 månader under en 5 årsperiod. Är det så att personen direkt eller indirekt ersätter någon annan arbetstagare kan du anställa personen för ett vikariat. Viktigt är att detta är ett s.k äkta vikariat vilket innebär att personen är där i någons ställe. Det kravet tolkas dock ganska mjukt. Ett vikariat får pågå i 36månader innan det övergår i en tillsvidareanställning. De båda tidsbegränsade anställningsformerna kan kombineras varför din frihet att låta personen fortsätta jobba ett tag utan att ge denne en fast anställning är relativt stor. Hoppas att du nu har fått viss klarhet. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare