FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/04/2009

hyresavtal-bindande trots att det ej är skriftligt?

Jag har muntligen (och i e-post) accepterat att överta en butikslokal (hyresrätt). Men inga papper/kontrakt har skrivits på. Överlåtelseavgift skulle betalas till nuvarande hyresgäst. Vi gick så långt att vi kom överens om inflyttningsdatum (genom e-post). Nu ångrade jag mig och har beslutat att tacka nej till att överta hyreskontraktet. Nuvarande hyresgäst hävdar att han har blivit lurad av mig och har kontaktat sin advokat. Han vill ha ersättning från mig på nåt sätt trots att han har flera andra intressenter som vill åt lokalen. Min fråga: Har han rätt att kräva mig på ersättning trots att inga papper är påskrivna? Var det jag skrev i en e-post bindande?

Lawline svarar

När det gäller hyresavtal så finns det jämfört med köp av fastighet inget lagkrav på att ett sådant ska vara skriftligt för att vara bindande. Det framgår av kap 12 §2 Jordabalken (12kap utgörs av hyreslagen) vilken du kan läsa https://lagen.nu/1970:994. Muntliga avtal är således bindande. Givetvis kan det bli en bevisfråga om du vägrar erkänna avtalsförhållandet och han insisterar på att det kommit till stånd. Här kan han använda era e-mail till stöd för sin korrespondens. I en eventuell process som det i och för sig inte är säkert att du förlorar kan han även hävda s.k culpa in contrahendo, vilket är latin och betyder illojalt handlande vid avtals ingående. Det kan utgöra en grund för skadestånd. Jag skulle därför rekommendera dig att försöka göra upp med personen ifråga i godo, vilket inte borde vara omöjligt om han nu inte kommer ha något problem att hyra ut lokalen till någon annan. Hoppas detta summariska svar ger dig klarhet. Hör gärna av dig igen om du har några fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare