FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/04/2009

Avskedande

Vad är det för regler och lagar som gäller när en anställd har stulit 2 datorer och sålt dem vidare? Då tänker jag på när det kommer till att arbetsgivaren vill avskeda dem.

Lawline svarar

Hej! För att avskeda någon krävs att arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åtaganden mot arbetsgivaren, se 18§ lag om anställningsskydd 1982:80 (LAS). Den anställda skiljs då från sin anställning omedelbart utan någon uppsägningstid. Brott som begås inom tjänsten anses normalt som mer allvarliga än om de skulle begås utanför tjänst. I ditt fall har den anställde stulit direkt från arbetsplatsen och därför varit ohederlig mot arbetsgivaren. Ett sådant brott räcker normalt för att arbetsgivaren ska kunna avskeda den anställde. Den anställde ska bli underrättad om avskedandet minst en vecka i förväg, se 30§ LAS. Avskedandet ska dessutom vara skriftligt 19§ LAS. Om den anställde är fackligt ansluten ska arbetsgivaren diskutera åtgärden med arbetstagarens fackförbund enligt 11§ Lagen om medbestämmande i arbetslivet (1976:580) (MBL). I ditt fall tror jag ju som sagts att det den anställde har gjort kan räknas som ett grovt åsidosättande av sina åtaganden vilket kan leda till avskedande. I annat fall kan ju arbetsgivaren säga upp arbetstagaren enligt 7§ LAS och då krävs endast saklig grund. Att ha stulit från arbetsplatsen är utan tvekan saklig grund för uppsägning. Mvh
Anders SvenssonRådgivare