FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/06/2009

Hyresgästen vägrar flytta

Hejsan! Jag ska hyra ut min lägenhet i andra hand över sommaren för sommarlov och pga. tillfälligt arbete på annan ort. jag har fått hyresvärdens godkännande och hittat mig en lämplig hyresgäst som vill flytta in över sommaren. Dock har jag om vissa skräckexempel på hyresgäster som hyr i andrahand som vägrar flytta ut efter överrenskommet datum. Min fråga är då, vilka möjligheter har jag att avhysa den tillfälliga hyresgästen? Föreligger det något brott såsom olovligt förfogande alternativt olovligt brukande §§ Brb, 10:4, 10:7? Eller är allting civilrättsligt? Kan tillägga att jag har upprättat allting skriftligt med den tillfälliga hyresgästen såsom utflyttningsdatum, hyra till mig, inventarier etc.. Mest så att jag inte står där utan bostad när jag ska återuppta studierna efter sommarlovet. Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, För det första vill jag säga att det är jätte bra att du har upprättat allting skriftligt med din hyresgäst. Det är alltid bra att ha något skriftligt i handen som styrkar det ni kom överens om. Som jag tolkar ditt inlägg rör det sig om en hyresrättslägenhet och ni har kommit överens ett hyresavtal som gäller för bestämd tid, dvs. att ni har bestämt datumen då din hyresgäst skall flytta in och ut. Enligt huvudregeln i 12 kapitel 3 § andra stycket Jordabalken (JB) upphör ett hyresavtal på bestämd tid att gälla vid avtalstidens slut såvida annat ej avtalats, t.ex. då avtalet innehåller en förlängningsklausul. Då jag inte känner till ert avtal och inte heller exakt vet hur lång hyrestiden är rekommenderar jag att för säkerhets skull säga upp hyresavtalet i god tid, så att din hyresgäst blir påmind om hyrestidens slut och kan förbereda flytten. Som en vägledning för termen ”i god tid” hänvisar jag till 12 kapitel 4 § andra stycket 2 p JB där det sägs att ett hyresavtal på bestämd tid skall sägas upp senast en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader. Vad händer då om din hyresgäst vägrar flytta ut efter avtalstidens slut? Jo, om din hyresgäst inte flyttar frivilligt kan du ansöka om så kallad handräckning hos Kronofogden. Då kommer du få ett bevis där det står att hyresgästen skall flytta och kronofogden kommer då hjälpa dig med vräkningen. Mer information hittar du http://www.kronofogden.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd380004037/911-3_02.pdf eller på Kronofogdens hemsida http://kronofogden.se/. Lycka till,
Rådgivare