FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/04/2009

Preskriptionstid för lönefordran

Hej! Jag undrar hur lång tid efter att ett avtal är skrivet som det är giltigt? Min chef skrev ett intyg på att jag skulle tjäna X kronor/månad - en siffra som inte stämnde. Nu är det ca 2 år sedan jag slutade arbeta där och jag undrar ifall jag kan kräva honom på dem pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till oss på Lawline.se, jag ska försöka besvara din fråga så gott jag kan. Detta gäller alltså utbetalning av lön. För lönefordringar gäller den allmänna preskriptionstiden på 10 år vilket i dagsläget ger dig full rätt att kräva ut den lön som anställningsavtalet angav. Själva avtalets giltighetstid har inte någon betydelse här utan istället är själva preskriptionstiden grunden. Eftersom det inte framgår i frågan om själva storleken på lönen är tvistig finns det två aktuella scenarion. Det ena att det bara rör sig om ett vanligt misstag från arbetsgivarens sida, och det andra att ni inte är överens om lönens storlek. I båda fallen gäller anställningsavtalets lön, fastän din karriär på företaget är över. Detta om inte den lönen var satt under det aktuella kollektivavtalets löneminimum, vilket skulle ge dig den lönen Med vänlig hälsning
Anton StrandbergRådgivare