FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/04/2009

Grovtrattfylleri

Hej, jag undrar över straffet för Grov Olovlig körning i samband med Grov rattfylleri. Min sambo festade en fredagkväll, och fick för sig på fyllan att han och en kompis skulle köra bil och köpa cigg. Min sambo körde men har inte något körkort. De hann bara ca. 1 km innan de körde i diket ca. 02.40 på lördag morgon. Polisen tog in dem direkt och tog blodprov samt urinprov, och konstaterade att det var grov rattfylleri (samt olovlig körning så klart) Vad tror du att straffet blir? Kan man undvika fängelse?

Lawline svarar

Hej, För grovt rattfylleri krävs en alkoholkoncentration i blodet på 1promille. Straffet är stadgat i trafikbrottslagen till fängelse i upp till 2 år. Vad gäller grov olovlig körning är straffet stadgat till fängelse i upp till 6 månader, samma lag som ovan. Lagen finner du https://lagen.nu/1951:649. Frågan presenterar inte tillräckligt med information för att jag skall kunna göra en fullständig påföljdsbedömning, men generellt gäller följande. Rattfylleri bedöms vara ett så kallat artbrott, vilket innebär att rätten ser mycket allvarligt på händelsen och att fängelsestraff därför inte sällan döms ut. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare