FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/04/2009

Reparation/underhåll samägd fastighet

Hej! Två parter äger en fastighet, den ena parten äger 75% och den andra , som bor i fastigheten, äger 25%. Är den som bor i fastigheten skyldig att ensam betala för underhåll och reparation eller ska båda ägarna gemensakmt betala. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, När det gäller samägd fastighet bör man först och främst kontrollera om det finns något avtal mellan ägaran som reglerar deras förhållande, t.ex. vem som skall bekosta reparationer och dylikt eller om alla kostander skall delas i propotion efetr ägarandel. I avsaknad av samägandeavtal gäller den dispositiva samäganderättslagen (vilken du kan läsa https://lagen.nu/1904:48_s.1). Enligt 15 § skall kostnader delas efter ägarandel. Den som bor i fastigehetn är därmed ej skyldig att ensam betala för underhåll och reparationer m.m. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare