FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/06/2009

Bindande avtal med konsument

Hej! För ett tag sedan gjorde jag en intresseanmälan via Internet till en danskurs för mig och min dotter. Klumpigt nog läste jag inte det finstilta där det står att man måste betala kursavgiften om man inte gör an skriftlig avamälan, trots att man endast utnyttjat ett fåtal gånger eller inte alls. Eftersom jag i min naivitet trott att detta endast var just anmälan av intresse har jag lämnat ärendet åt sidan (ej utnyttjat tjänsten). Fick idag två påminnelsefakturor med besked om vidarebefordring till Kronofogden. Vad gäller? Måste jag betala trots att jag aldrig satt min fot på stället? Tack på förhand. Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej, Tyvärr är det förmodligen så att du är skyldig att betala då du genom anmälan ingått ett bindande avtal med företaget. Detta även om du inte nyttjat tjänsten så att säga. Vänligen
Natalie LindgrenRådgivare