FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/05/2009

Utbetalning av lön

Min fråga är av arbetsrättslig karaktär. Finns det någon rätt för en arbetstagare att kräva att få sin lön utbetald en månad senare än normalt; Om jag i normala fall får min intjänade lön från t ex maj utbetald i juni, kan jag kräva att få den utbetald i juli?

Lawline svarar

Hej, När lönen ska utbetalas regleras normalt genom avtal och du har ingen möjlighet att kräva att arbetsgivaren ska frångå avtalet. Däremot finns det inget som hindrar er att gemensamt komma överens om att betalning ska erläggas senare.
Andreas VinqvistRådgivare