FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/04/2009

Kostnad för samäganderättsegendom

Om man äger ett landställe ihop ska man då inte dela på fasta kostnader? Min svägerska betalar in 1/5 del på räkningar som kommer. Jag äger halva efter det att min man har avlidit. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej, Kostnader för förvaltningen ska fördelas lika mellan delägarna i proportion till deras lotter. Det du bör göra i första hand är att försöka prata med din svägerska. Kan du inte komma överens med din svägerska, kan du i tingsrätt begära att en god man utses för förvaltningen eller begära att huset ska försäljas. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare