FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2009

Företrädesrätt?

Hej, Om min tjänst försvinner pga \"arbetsbrist\" och jag tackar ja till en annan vakant tjänst. Har jag då fortfarande företrädesrätt till min gamla tjänst om den återuppstår? Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej! Att du tackar ja till en annan tjänst torde inte göra att du förlorar företrädesrätten. Om arbetsgivaren har lämnat besked om att det krävs anmälan för att företrädesrätten ska kunna göras gällande, är det dock viktigt att du har gjort en sådan anmälan. Anmälan kan göras skriftligen eller muntligen. Företrädesrätt till återanställning regleras i 25-27 §§ i lagen om anställningsskydd (LAS). LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare