FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/05/2009

Uppsägning av hyreskontrakt vid avtalsbrott

Jag har ett hyreskontrakt för villa. Under särskilda bestämmelser, har vi skrivit att endast min hyresgäst får vara bosatt i huset, och all rökning ska ske utomhus. Nu har hon tagit dit hennes sambo och han röker minst 2 pak. om dagen. Nu luktar det rök i hela huset. Kan jag säga upp hyreskontraktet på dessa saker. Om ni kan svara vore jag tacksam om ett svar till min e-post INGE

Lawline svarar

Hej, Enligt 42 kap 1 st. 8 p. Jordabalken är hyresvärden berättigad att säga upp hyresgästen i förtid om denna åsidosätter avtalsenlig skyldighet som är av synnerlig vikt för hyresvärden. Det är domstol som avgör om en i avtalet intagen bestämmelse är av sådan vikt att ett underlåtet uppfyllande medför förverkande. I ditt fall borde förbudet mot rökning inomhus anses vara av sådan synnerlig vikt för dig att du är berättigad att säga upp avtalet i förtid om hyresgästen inte följer det. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare