FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/04/2009

Skuldförbindelse

har tillsammans med en annan kninna stått för en fastighet .för ett år sen skrev jag över denna fastighet skickade mina papper till inskrivningsnämden. hela fastigheten gick över till den andra kvinnan men jag står kvar för lånet. Hur är detta möjligt, jag vill komma ur detta. om fastigheten säljs. kan hon bara lösa in sin del av lånet och blåsa mig på 800 000 kronor. mvh orolig

Lawline svarar

Hej! Följden av att du är ensam låntagare och kvinnan är ensam ägare är ur din synpunkt inte särskilt gynsam. I juridisk mening är det du som innehar en skuldförbindelse, medans din partner ur juridisk synvinkel är ensamägare till huset och vid en försäljning den som får intäkten. Detta förhållande är problematiskt, det medföra den konsekvensen att din partner säljer huset och behåller intäkten medan du står kvar med skuldförbindelsen samt är utan hus. Förslagsvis pratar du med ägaren till huset, förklarar situationen , varvid ni med bankens samtycke kan skriva över skuldförbindelsen på husets ägare. Denna lösning är den mest naturliga och undviker en hel del obehagliga konsekvenser. Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare