FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/03/2009

uppsägning pga personliga skäl

Hej! Jag skulle börja ett nytt arbete. Arbetsgivaren kom och meddelade att de inte vill starta anställningen utan sa upp den 2 dagar innan den skulle träda i kraft. Vad gäller då? Vi hade ett skrivet avtal! De hävdade att jag agerat på ett sätt som gjorde att de inte ville fortsätta. Nu ska de starta rekryteringen igen.

Lawline svarar

Hej! Enligt lagen om anställningsskydd LAS(se här https://lagen.nu/1982:80) kan en arbetstagare sägas upp antingen pga. personliga skäl eller pga. arbetsbrist. Så länge som de skäl för uppsägningen som arbetsgivaren anför är sakliga– ex på sådana skäl vid arbetsbrist uppsägning kan vara omorganiseringen, outsourcing etc. Om det är på det viset så är uppsägningen i princip tillåten enligt LAS. Om din anställning är tillsvidare (vilket den är om inget annat står i avtalet) så krävs det en hel del för att de skall kunna säga upp pga personliga skäl som det låter som i ditt fall. Enligt LAS som jag nämnt ovan och dess 7§ 1 st skall en uppsägning vara sakligt grundad, antingen då arbetsbrist eller personliga skäl ( som kan bli aktuellt i ditt fall). Tidigare praxis på uppsägning pga personliga skäl är sträng mot arbetsgivarna. Det krävs grundlig utredning av omständigheterna i det specifika fallet och ofta behöver man visa att problemet försökt lösas på andra sätt. Enligt 9§ samma lag har du rätt till skriftlig information, på begäran, om de omständigheter som kunnat föranleda detta. Mitt första tips till dig blir alltså att begära detta för att du skall kunna bedöma situationen. Enligt 34 och 38 §§ LAS så kan en arbetsgivare som bryter mot LAS få betala inte bara lön och andra anställningsförmåner som du kan ha rätt till utan även ersättning för skada som uppkommer dvs skadestånd. Lycka till!
Klas EklundRådgivare