FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/04/2009

Preskribering av konsumentfordran

Hejsan. Bor i en bostadsrätt sedan snart två år tillbaka. Har fortfarande inte fått någon räkning på månadsavgiften. Då jag flera gånger frågat föreningen varför, har svaret varit att de haft problem med posten, att alla avier kommer nästa vecka. Dock är så inte fallet, inga påminnelser, ingenting. Nu har jag hört talas om att om jag inte får några avier på två år blir jag inte betalningsskyldig för den tiden. Hur fungerar detta? Mvh Jenni

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras av preskriptionslagen (preskL), se https://lagen.nu/1981:130. Enligt 2 § 2 st preskL preskriberas en konsumentfodran efter det att en tid av tre år förlöpt från tillkomstdatumet. Detta innebär att ingen av de fordringar som du åsyftar ännu preskriberats. Att anmärka är även att det enbart är en faktura i taget som preskriberas då de har uppkommit månadsvis sedan den dagen då du inträdde i din bostadsrättsförening. Det som dock måste beaktas är huruvida din bostadsrättsförening kan jämställas med näringsidkare, vilket krävs för att dina fordringar skall preskriberas som konsumentfordringar. Det som talar för att denna jämställelse bör vara för handen är att din bostadsrättsförening är ett privaträttsligt subjekt, dvs inte en myndighet eller liknande med statligt ägande. Aspekten som talar emot är dock att bostadsrättsföreningar normalt inte har ett renodlat vinstintresse utan man utgår snarare ifrån att tillhandahålla bostäder till sina medlemmar/ägare. Ifall din förening inte kan anses vara en näringsidkare innebär det istället att dina fordringar först preskriberas efter 10 år, enligt PreskL 2 § 1 st. Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare