FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/03/2009

Uppsägning av tidsbestämt hyresavtal

Hej! Jag och min flickvän hyr en bostadsrätt i andra hand med en fast avtalad tid på 6 månader. Efter två månader känner vi att vi inte vill bo kvar längre och i kontraktet står det skrivet 1 månads uppsägningstid. Vår hyresvärd invänder mot att vi kan flytta ut under kontraktstiden och menar att uppsägningstiden blir tillämplig sista månaden i vårt kontrakt eftersom det är tidsbestämt med slutdatum. Har vi rätt att flytta ut redan om en månad eller måste vi betala tiden ut? I min värld betyder 1 månads uppsägningstid att jag är skyldig bo kvar en månad efter att jag meddelar honom att jag vill flytta.... Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej. Ni har rätt att flytta ut efter en månads uppsägningstid. Det faktum att hyresavtalet är tidsbestämt innebär inte att hyresavtalet inte kan sägas upp i förtid. Uppsägningstiden om 1 månad gäller då också, och efter det kan Ni flytta ut. Ni behöver alltså inte betala för hela den avtalade perioden. Det stadgas förvisso i Jordabalken 12:3 och 12:4 att uppsägningstiden för tidsbestämda hyresavtal om minst 3 månader skall vara minst 3 månader. Emellertid följer det av 12:1 Jordabalken att hyreslagen (vilket Jordabalkens 12 kap kallas) är tvingande endast i den mån reglerna är till fömån för hyresgästen, vilket innebär att om hyresavtalet är mer fördelaktigt för hyresgästen än vad hyreslagen stadgar så gäller avtalet. Hyreslagen syftar till att skydda hyresgästens intressen gentemot hyresvärden, inte tvärtom. I förevarande fall gäller därför 1 månads uppsägning för hyresgästen enligt hyresavtalet, men 3 månaders uppsägningstid för hyresvärden enligt hyreslagen. Således kan Ni flytta ut efter 1 månads uppsägningstid, trots JB 12:3 och 12:4. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare