FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/03/2009

Vem står faran för fastigheten?

Köpeskilling, fastighetsköp A säljer genom köpekontrakt daterat den 15 januari 2009 sin villafastighet till B, Fastigheten skall tllträdas den 1 april 2009, då köpebrev skall utfärdas. Den 25 februari 2009 brinner villan ned till grunden. Försäkring saknas. Är B skyldig att betala A full köpeskilling, trots vad som inträffat? Vilken roll spelar det, om det i köpekontraktet är intaget att köpebrev skall utfärdas ? Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej! Precis som vid köp av lösa saker pratar man vid fastighetsköp om en så kallad riskövergång (fara). När risken har gått över på köparen så får denne stå kostnaderna för fastigheten, exempelvis om den då skulle brinna upp. Risken går över på köparen vid den avtalade eller faktiska tillträdesdagen, vilket i detta fall är den 1 april 2009. Eftersom villan brinner ned innan så ligger risken fortfarande på säljaren. Det betyder att i detta fall då skadan är av väsentlig betydelse, får köparen häva köpet och då skall prestationerna återgå, dvs. köparen skall få tillbaka sina pengar. Talan om hävning måste dock framställas inom ett år, annars förlorar köparen denna möjlighet. Se mer om detta i 4 kap. 11 § jordabalken https://lagen.nu/1970:994. Vänligen
Therese JanssonRådgivare