FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/03/2009

Dröjsmålsränta för förfallen hyra

Hej! Är det ok att debitera ränta enligt räntelagen 6§ då en hyresinbetalning kommer in för sent trots att det inte uttryckligen framgår av hyreskontraktet att ränta kommer att tas ut? Säger hyreslagen någonting om räntedebitering? Hälsningar

Lawline svarar

Hej. Den ränta som avses i Räntelagen 6 § kallas vanligen dröjsmålsränta. Det är den ränta som en borgenär kan debitera en gäldenär efter det att fordran har förfallit. Om det emellertid är överenskommet mellan parterna att en annan ränta skall gälla kommer den att gälla istället. Ränta enligt Räntelagens 6 § debiteras alltså då ingen annan ränta är överenskommen. Således är det ok att debitera sådan ränta trots att det inte framgår av hyreskontraktet. Hyreslagen säger inte något om dröjsmålsränta. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare