FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/03/2009

Omyndig fullmäktig och fullmakt inför socialtjänsten?

Kan en omyndig vara fullmäktig och som ombud binda en huvudman?` Kan missbrukaren A ge en fullmakt till sin missbrukande kompis B att företräda honom vid kontakterna med socialtjänsten? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, En omyndig person kan vara fullmäktig och binda en huvudman inom ramen för sin behörighet. Detta beror på att avtalet gäller mellan fullmaktsgivaren och motparten, den omyndige är alltså inte part i avtalet. Detta kan sägas framgå motsatsvis av 9 kap 1 § föräldrabalken. Den andra frågan handlar om offentlig rätt och inte civilrätt. Det är med största sannolikhet inte möjligt att använda sig av en fullmakt för kontakter med socialtjänsten. Vissa informella kontakter kan troligen tas av kompis B men i slutändan måste socialtjänsten ha kontakt med A. Föräldrabalken se http://lagen.nu/1949:381 Vänliga hälsningar
Carl Johan FahlanderRådgivare