FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/05/2009

Uppskov av ledighet för utbilning

Jag är tjänstledig för studier sedan snart sex månader och vill fortsätta vara tjänstledig. Kan jag bara säga att jag vill fortsätta vara tjänstledig eller kan de skjuta upp beslutet?

Lawline svarar

Hej, Om tiden för din tjänstledighet för utbildning har gått ut måste du ansöka om ny tjänstledighet. Den nya ansökan om ledighet har din arbetsgivare rätt att skjuta upp i maximalt sex månader utan ditt samtycke. Skjuter din arbetsgivare upp ledigheten under kortare tid än sex månader måste arbetsgivaren genast underrätta dig och förklara skälen härför. Se studieledighetslagen https://lagen.nu/1974:981 Med vänlig hälsning
Sofia GärtnerRådgivare