FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/03/2009

Återkallelse av testamente

Jag har ångrat ett testamente. Vad ska jag göra, riva sönder det? Måste jag meddela en advokat?

Lawline svarar

Hej! Regler om att återkalla ett testamente finner du i 10 kapitlet 5§ Ärvdabalken. I nämnda paragraf står det att, som du mycket riktigt påpekat, det räcker med att testatorn förstör testamentet för att detta ska sluta verka. En återkallelse kan även ske formlöst, dock måste testatorn otvetydigt ge tillkänna att testamentet inte längre är uttryck för hans/hennes vilja. För att vara på den säkra sidan råder jag dock dig att förstöra testamentet. Det skadar inte att på samma gång som du förstör testamentet berätta detta för anhöriga m,m. Annars kan det bli vissa tillämpningsproblem vid ett framtida arvsskifte. Om ett testamente försvunnit genom förstörelse har testamentstagaren bevisbördan för testamentet inte förstörts. Ett testamente som försvunnet av misstag är nämligen fortfarande gällande. Ett tydligt förstörande som uppmärksammas av dina anhöriga eller andra gör att du slipper dessa problem. Du behöver inte tillkalla en advokat. Med vänlig hälsning
Anders SvenssonRådgivare