FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/03/2009

Sammanlagd arbetstid

hejsan! det ska nu varslas på mitt jobb, och då har jag följande frågor till dig. jag blev anställd på företaget första gången 2006-04 och slutade på företaget 2008-03 för att pröva på ett annat jobb, som jag inte trivdes alls med. så jag fick nyanställning på mitt gamla jobb 2009-02 igen. kan man räkna med den första anställningstiden i en turordningslista? tacksam för svar om detta! Mvh

Lawline svarar

Hej, turordningslistan på din arbetsplats bestäms genom 22 § lag om anställningsskydd (LAS). När turordningslistan bestäms får arbetsgivaren undandra högst 2 arbetstagare om det är max 10 anställda. Därefter bestäms en turordninglista. Turordningen för de arbetstagare som inte undantagits bestäms med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Den anställningstid som får tillgodoräknas är hela anställningstiden i företaget, inte bara anställningstiden inom den driftsenhet, ort etc. där arbetstagaren för tillfället är sysselsatt när en driftsinskränkning sker. Även anställningstid inom olika avtalsområden får räknas samman. All anställningstid får räknas, oberoende av anställningens art eller omfattning och var arbetet har utförts. Arbetstagaren får tillgodoräkna sig anställningstid även för tid när han eller hon har varit sjuk, permitterad, föräldraledig, tjänstledig för studier etc. Det är även viktigt att tänka på att det är en turordningslista per driftsenhet som fastställs. En driftsenhet är normalt en fysiskt begränsad enhet, tex ett kontor, en butik osv. Reglerna är dispositiva på det sätt som anges i 2 § tredje stycket. Lagens turordningsregler kan alltså ersättas av kollektivavtalsreglerade turordningar. Lycka till!
Mia ÖrnfeldtRådgivare