FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/04/2009

Underhåll av vägservitut

Hej! Vi har servitut (härskande)på väg, ca 200 m.Den har varit dålig från början. P g a av att den tjänande fastigheten har ett träd i en kurva, kommer varken brandbil (om det skulle behövas) eller lastbil förbi (så vi kan inte underhålla vägen). Vi sitter alltså \"fast\". Nu är vägen så dålig att vi inte ens kan köra på den,Men den tjänande fastigheten kör på den 10-20 ggr på en dag,trots att den är så dålig. Då kör de med traktorer,fyrhjuling och motorcykel.Detta för att komma till den skogsavverkning de sysslar med. Min fråga: är det inte den tjänande fastighetens skyldighet att underhålla vägen om de kör sönder den? Som sagt, vi kan inte underhålla den pga av träd och vi kan inte köra på den sedan en vecka då de har totalt kört sönder den och nu kommer bara traktorer förbi. Mycket tacksam för snabbsvar.MVH

Lawline svarar

Hej, Jag utgår i det följande från att det är ett vanligt avtalsservitut ni har. Ett avtalsservitut kan vara förenat med skyldighet för den tjänande fastigheten att ombesörja att vägen är duglig (14:1 2 st. Jordabalken). Har det inte avtalats om en sådan skyldighet är det den härskande fastigheten som ska se till att väg, byggnad eller annan anläggning hålls i sådant skick att skada eller olägenhet inte uppstår (14:6 2 st. Jordabalken). Har den härskande fastigheten eller ägaren av någondera fastigheten åsidosatt sin skyldighet, åligger det honom att återställa vad som rubbats eller fullgöra vad som eftersatts och att ersätta skada (14:7 Jordabalken). Av uppgifterna du lämnat verkar det dock inte vara normal användning och normalt underhåll som krävs. Är så fallet spelar det ingen roll hur det ligger till med underhållsskyldigheten, då är det den fastighet som gjort vägen obrukbar som ska se till att den blir brukbar, den tjänande fastigheten får INTE ta bort er möjlighet att utnyttja servitutet. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare