FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/03/2009

Överlåtelse av skuldebrev

Jag skrev ett \"privat skuldbrev\" med min tidigare chef innan jag slutade för några år sedan. Jag kunde inte betala, jag var livrädd för honom och vågade inte ta kontakt med honom. Ett år senare fick jag en faktura från hans företag dom hade köpt skuldebrevet och drev det genom KF där det idag ligger på ca 150000 kr. Har han laglig rätt att sälja brevet till sitt företag?? Företaget bedriver ingen inkassoföretag utan sedvanlig databutik. Har jag någon rätt på min sida att få ett slut på detta??

Lawline svarar

Hej. Jag antar att Du med privat skuldebrev menar så kallat enkelt skuldebrev, d.v.s. sådant som är utställt till en viss person. I annat fall rör det sig om så kallat löpande skuldebrev. Oavsett vilken typ av skuldebrev det rör sig om så kan det emellertid överlåtas av borgenären. Din tidigare chef har därför rätt att sälja skuldebrevet till företaget, trots att detta inte bedriver inkassoverksamhet. Under förutsättning att skuldebrevet inte uppkom under olagliga omständigheter så kan Du tyvärr endast få ett slut på det hela genom att betala skulden. Är det så att Du har ekonomiska problem är det mycket möjligt att Du kan komma överens med den nya borgenären om en avbetalningsplan. Lycka till. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare