FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/04/2009

Skadestånd/ersättning konsumenttjänst

Jag hade för drygt ett år sedan en målarfirma att måla om mina fönster, och nu börjar färgen släppa. Kan jag få skadestånd för detta eller ska jag söka ersättning på annat sätt?

Lawline svarar

Hej, Jag utgår från att du har anlitat målarfirman i egenskap av konsument - konsumenttjänstlagen är därmed tillämplig vilken du kan läsa https://lagen.nu/dom/nja/2001s138. För att få åberopa att tjänsten är felaktig måste du enligt 17 § reklamera inom två månader efter det att du upptäckt felet. Eftersom det rör sig om arbete på byggnad har du 10 år på dig att reklamera från dess att uppdraget avslutades. Påföljder vid fel är bl.a. skadestånd och målerifirman blir då skyldig att ersätta skadan, se 16 och 31 §§. Andra påföljder som du skulle kunna kräva i detta fall är avhälpande (dvs. målerifirman rättar till felet) eller prisavdrag, se 16 §. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare