FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/05/2009

Tjänstledighet

Jag begärde tjänstledigt för att prova annat arbete och fick ett år beviljat. Nu har jag varit tjänstledig i fyra månader och känner att jag vill återgå til mitt ursprungliga arbete (en t.v. tjänst). Vilken möjlighet har jag att göra detta tidigare än vad som avtalats vid beviljandet av ledigheten?

Lawline svarar

Hej, I lagstiftningen finns ingen allmän rätt till tjänstledighet för privatanställda. Rätten gäller endast då en anställd är ledig på grund av föräldraskap, studier, vård av närstående eller för att starta företag. Eftersom du är tjänstledig för att prova ett annat arbete, vilket inte regleras i någon lag, finns det heller ingen lagenlig rätt för dig att återgå till ditt ursprungliga arbete tidigare än vad du och din chef avtalat. Med vänlig hälsning
Sofia GärtnerRådgivare