FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/04/2009

Omplacering - krävs en förklaring?

Hej Får man bli omplacerad utan att få en skriftlig förklaring varför man ska förflyttas? I mitt fall så innebär det en minskning på ca 3000 kr/mån efter skatt, och det är från dag ett på det nya skiftet. Tack för en mycket bra sida.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Utgångspunkten här är att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet och kan i många fall ensidigt bestämma vilka arbetsuppgifter en arbetstagare ska utföra. Med andra ord faller allting inom ramen för anställningsavtalet under en tillåten omplacering. Både ett kollektivavtal och ett individuellt anställningsavtal kan i och för sig mer eller mindre begränsa anställningens omfattning. Arbetsgivaren behöver inte enligt lag avge någon skriftlig förklaring till omplaceringen. Det bästa du kan göra är att helt enkelt vända dig direkt till din arbetsledare och försöka få till en dialog med honom/henne om vad anledningen till omplaceringen kan vara. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare