FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/04/2009

Till vem ska jag betala hyran?

Min hyresrätt skall bli bostadsrätt, men jag ska inte köpa, vilket betyder att jag får en ny hyresvärd. Om jag inte betalar sista månadshyran till den hyresvärd som jag inte kommer att ha längre, vad händer då? Kan dom vräka mig trots att jag inte är hyrasgäst hos dom längre?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Om du inte betalar din hyra på anvisat sätt är det skäl för förverkande av hyresrätten. Att fastigheten du bor i snart ska få en ny ägare ändrar inte på det. Hur din nuvarande hyresvärd och din kommande hyresvärd emellan sig väljer att reglera din inbetalning är en sak mellan dem. Jag skulle råda dig till att vända dig till din nuvarande hyresvärd för instruktioner om hur du ska göra om du känner dig osäker. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare